26" - 27,5" (650b) - 29"

technische aspecten van het MTB'en
turfke

26" - 27,5" (650b) - 29"

Bericht door turfke » 06 nov 2012, 14:40

Menig boeken zijn al geschreven over keuze, voordelen, ... tussen een 26" en 29er
Elk met z'n voor- en nadelen.
En nu komen een aantal grotere merken binnenkort (of nu al) met een 27,5" op de proppen.
Daar ik volgend jaar (ergens tegen de zomer) een nieuwe Hard Tail (HT) zou willen kopen ter vervanging van m'n versleten spaans modelleke, had ik graag jullie mening geweten wat jullie denken wat voor mij de beste keuze zou zijn - enkel serieuze antwoorden worden in overweging genomen :lol: :lol:
Hou rekening dat ik:
- maar een kleine 173cm groot ben
- bergop meestal hopeloos achterop geraak - dus elk besparing van gewicht is hier belangrijk (en ook zelf probeer ik daar wat aan te werken :lol: )

Laat maar komen 8-) 8-)

bushrider

Re: 26" - 27,5" (650b) - 29"

Bericht door bushrider » 06 nov 2012, 16:40

Er zijn een aantal mannen met een 29er in de club , van mij mag jij eens een dagje met mijn fiets rijden . Niet om U te overtuigen :P maar pas dan kun je een onderscheid maken. Zoals je zelf reeds aangaf is zitpositie (lengte ) van belang . Wanneer je net zoals ik niet te diep zit kun je 29er overwegen. Wanneer je graag 5 cm onder uw zadel zit (stefaan )dan wordt het moeilijk. Wel opletten , bij 29ers wordt een keuze gemaakt in lente achterbrug tov zadel . De meest wendbare fietsen (cube vb) hebben dan een nadeel in steigeren tijdens bergop. Let daarop ! hoe korter dus hoe verder je over je achterwiel zit. Mijn fiets zit zoals mijn cube fully . Vandaar de keuze . Een goede 29er heeft vooral lichtlopende wielen . Liever betere wielen dan een 100 gr lichter kader. Misschien verdwijnt de 26er..maar voorlopig kun je mooie deals sluiten dus waarom niet . De 27.5 ziet er dan misschien wel beter uit dan de 29 akkoord maar ik denk persoonlijk dat je dan niet voldoede geniet van de voordelen , en hieronder versta ik comfort en loopeigenschappen. Je zult nooit de juiste keuze maken en altijd twijfelen. Persoonlijk vind ik het leuk dat ik er drie heb. waarom nog een tussenmaat dan . Misschien ook iets om over na te denken. Ik denk niet dat je je spaanse schone van de hand zult doen.Probeer eens een toertocht te rijden met mijn 29er en kies op uw gemak.Er rijden nog mannen met een 29er , vraag eens of je met hun machine ook moogt rijden en kies dan . PS wanneer er ijs ligt moet je mijn fiets niet vragen . Dan kun je nog een boekje schrijven over de vork :lol: :lol: vast of niet enz... leuke hobby hé. Niemand kan zeggen wat je moet kopen , eigen gedacht doen . PS ik denkt gelezen te hebben dat je in je scott 27.5 wielen kunt monteren . Kunt het eens nagaan he .

Bakkerke

Bericht door Bakkerke » 07 nov 2012, 00:56

zittekik onder mijn zadel ?????
wa bedoelde doa mee verstaan da lik nie goe

Bakkerke

Bericht door Bakkerke » 07 nov 2012, 02:58

a een uurtje later en wa zitten nadenken wa je kon bedoelen en kverstaant.
Moja get een beetje een vertekend beeld ze Marc langs hier staan mijn zadel 2cm hoger dan op reis. Want op reis ga ik voor de techniek eerder dan de snelheid.
Hier vind je geen techniek dus staat mijn zadel op z'n hoogste punt.

Nu Willem te gelijk welke vilo wi oe meer daj derop zit oe betr daj vooruit ga gaan.
Ti een ouwerwetse logica mo ne klopt wel.

Alsik nen Hardtail koop ga da ene zijn met 1blad vanvoor (een 40 bladvermoed ik (nu rij ik op middenblad met 39), die om te wisselen is naargelang de streek waar je rijd) en 10 langs achter. Vaste Vork. 29'er wielen en Vbrake's. Das dan om langs hier te rijden de Fully zal de technische parcours trotseren. en t'zal een kartonnen kaderke zijn.

bushrider

Bericht door bushrider » 07 nov 2012, 07:04

:lol: Ja misschien niet duidelijk aangegeven , maar ik denk niet dat je er een uur hebt moeten over nadenken :ugeek: . Voor alle duidelijkheid ik bedoel punt van het zadel tov hoogte stuur. Voila dat moet lukken hé ;)

Bakkerke

Bericht door Bakkerke » 07 nov 2012, 07:21

bushrider schreef::lol: Ja misschien niet duidelijk aangegeven , maar ik denk niet dat je er een uur hebt moeten over nadenken :ugeek: . Voor alle duidelijkheid ik bedoel punt van het zadel tov hoogte stuur. Voila dat moet lukken hé ;)
Da zijn me korte beentjes e Marc kiesn ik doa nie voarn e kanne nie anders mama en papa en me korte beentjes gegeven :o ;) en neen geen uur ma koste mo een uur later terug antwoorden omdat men degen het dan maar toe lieten :ugeek:

SubloverMTB

Bericht door SubloverMTB » 07 nov 2012, 08:13

Wat de beste keuze laat ik nu even in het midden.

Wat de toekomst volgens mij brengt, naar wat ik allemaal gelezen heb.

De 29er zal blijven bestaan, het is een keuze of voorkeur.
De 26er zal verdwijnen (binnen enkele jaren). Enkel de mtb's van de laagste prijsklasse zullen nog een 26er zijn.
De middenmoot en topmodellen zullen wijzigen naar de 27,5er.

Ik geloof in deze toekomst en heb ook het gevoel dat de 27,5er het ideale wapen zal zijn. De gulden middenweg tussen 26-29er.

Kijk maar eens wat de competitie volgend naar zal brengen. Niet alleen scott zal met 27,5 rijden.

Bakkerke

Bericht door Bakkerke » 07 nov 2012, 08:41

SubloverMTB schreef:Wat de beste keuze laat ik nu even in het midden.

Wat de toekomst volgens mij brengt, naar wat ik allemaal gelezen heb.

De 29er zal blijven bestaan, het is een keuze of voorkeur.
De 26er zal verdwijnen (binnen enkele jaren). Enkel de mtb's van de laagste prijsklasse zullen nog een 26er zijn.
De middenmoot en topmodellen zullen wijzigen naar de 27,5er.

Ik geloof in deze toekomst en heb ook het gevoel dat de 27,5er het ideale wapen zal zijn. De gulden middenweg tussen 26-29er.

Kijk maar eens wat de competitie volgend naar zal brengen. Niet alleen scott zal met 27,5 rijden.
volgend naar ist ter maar naar e :p bwaaahahahaha

Bakkerke

Bericht door Bakkerke » 07 nov 2012, 08:52

ik denk daj moet kiezen en hard duwen eens je hem hebt.
Das gelijk met welke vilo.
en goeie wielen zullen u al een groot pak voordelen opleveren gelijk welke maat ze zijn dan

Wollie
Beheerder

Bericht door Wollie » 07 nov 2012, 12:06

Nu Willem te gelijk welke vilo wi oe meer daj derop zit oe betr daj vooruit ga gaan.
Ti een ouwerwetse logica mo ne klopt wel.
das eigl. de beste raad.... al de rest is persoonlijke voorkeur.

En mijn voorkeur, als aanvulling voor je Scott. Een hardtail met V-brakes en vaste vork.
Nu, ik heb pas een vaste vork en moet er mijn eerste TT nog meer rijden. Hopelijk valt dit een beetje mee. In optrekken scheelt dit nogal heel veel... :D

Wouter

Plaats reactie