26" - 27,5" (650b) - 29"

technische aspecten van het MTB'en
turfke

Re: 26" - 27,5" (650b) - 29"

Bericht door turfke » 08 nov 2012, 10:05

gastjes, we zijn aan het afwijken: vaste vorken, betere wielen, v-brakes, enkel of dubbel tandwiel, ... da zijn extra speeltjes om het fungehalte nog wat te verhogen, nietwaar 8-) 8-)
Het ging over keuze tussen 26" of 27,5" (650b) of 29" :P :P :P
Klopt Marc, ik weet het (nog) niet, en nu zeker niet meer :evil: . Klopt Bakker, uiteindelijk moet en zal het mijn gedacht zijn en als ge rapper wilt rijden moet ge er ook voor (bij)trainen :!:
Enige wat ik lees in deze discussie (en andere discussies op andere forums) is dat we steeds appels met peren vergelijken.
Iedereen die een nief machine koopt zal hier content over zijn en een beetje een wauw gevoel over hebben.
Wat er zou moeten gebeuren is onder dezelfde omstandigheden (zelfde fiets, type wielen, bandendruk, parcours/track, weersomstandigheden, fietser, ...) de verschillende modellen uittesten.
En wie kan er dat ??? de constructeurs zelf zekerst ... zie maar eens op site van scott
http://www.scott-sports.com/global/en/v ... wisspower/

Waarschijnlijk ook een hoop commerciële peptalk, maar toch.

Wollie
Beheerder

Bericht door Wollie » 08 nov 2012, 10:17

nen constructeur gaat in de eerste plaats zijn development kosten proberen zo snel mogelijk proberen terug te winnen, dus hun nieuwe producten moeten zo snel mogelijk zo veel mogelijk verkopen.
En wees maar zeker dat ze er niet voor terugdeinzen een fabrieksrijder te verplichten met hun nieuwe producten te rijden... dus als je Sauser met een 29" er ziet rijden.... denk tweemaal na want die gast heeft verplichtingen naar zijn sponser.

Dus er zijn ongetwijfeld verbeteringen aan al die nieuwe modellen, maar een heeeel groot deel is en blijft platte commercie.

Beste is zelf een testrit doen op een parcours dat je heeeel goed kent.
Als ik indertijd hifi installaties ging beoordelen was dat altijd met mijn eigen CD's mee, rare vergelijking ik weet het maar als je een bike test doe dit dan op een parcours waar je elk bultje en putje kent. Je kan dan tenminste vergelijken hoe een bike gaat reageren tov je eigen bike.
Uiteindelijk gaat een 27,5" of 29" altijd meer kosten dan een vergelijkbare 26", aan jezelf dan om uit te maken of het die meerprijs waard is.

Wouter

turfke

Bericht door turfke » 08 nov 2012, 10:39

en dees ook nog vergeten:
http://genius.scott-sports.com/
dan verder naar beneden scrollen tot "wheel size technology". Het betreft hier wel de "Genius", maar deze meetrusltaten zijn volgens mij wel objectief! en zullen ook wel toe te passen zijn op hardtails (enkel werkelijk verschil in gewicht iets minder, percentage in gewicht dan misschien wel gelijk)

klopt ook wat je zegt Wouter vandaar m'n commentaar ivm commercieel gedoe.
Wat voor mij wel belangrijk is, is dat de 2 testrijders Schürter en Vögel, mijn lichaamslengte hebben (+/-1m73) en naar geometry en dergelijke het beste bij mijn profiel overeenstemmen.
Sauser is 1m81, dus dezen zal met een 29-er waarschijnlijk beter zijn :!: :?:

Dees staat er o.a. ook te lezen:
"When discussing the pros and cons of the big wheeled bikes, shorter riders find themselves in an ambivalent situation; they want to benefit from the 29" wheels, but suffer from the negative effects when fit is considered. Additionally, the increase in rotational weight challenges many lower watt-producing riders, so the performance gains are negated when the rider cannot accelerate the wheel system as quickly."
Maw, dees die grote wattages kunnen trappen (zoals de gebroeders Mortier, Bakkerkes, ...) zullen (waarschijnlijk) beter af zijn met een 29-er (een Genius in dit geval), de sukkelaars zoals mezelf die minder wattage kunnen trappen (en zeg nu niet dak meer moet trainen want er blijven fysiologische verschillen die zelf met de nodige training, nooit te overbruggen zullen zijn) zijn beter af met een 27,5".

Laat maar komen die commentaren :roll: :roll:

Wollie
Beheerder

Bericht door Wollie » 08 nov 2012, 12:10

op ons niveau heeft er niks te maken met fysiologische beperkingen. Training is de enige maatstaf voor ons niveau, talent maakt enkel wanneer je bij de top gaat rijden.
Dus, kies een fiets op jou niveau :)

Bakkerke

Bericht door Bakkerke » 08 nov 2012, 12:24

Wollie schreef:op ons niveau heeft er niks te maken met fysiologische beperkingen. Training is de enige maatstaf voor ons niveau, talent maakt enkel wanneer je bij de top gaat rijden.
Dus, kies een fiets op jou niveau :)
ik geloof dat kik iets dergelijks vermeld had.

Wij amateurs piekeren veel te veel erover. Koopt één en rij ermee Punt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

turfke

Bericht door turfke » 08 nov 2012, 13:16

Bakkerke schreef:
Wollie schreef:op ons niveau heeft er niks te maken met fysiologische beperkingen. Training is de enige maatstaf voor ons niveau, talent maakt enkel wanneer je bij de top gaat rijden.
...
... ik geloof dat kik iets dergelijks vermeld had.
sorry guys, maar niet akkoord. Training kan veel goed maken maar zeker niet alles. En talent, waarom zou dat voor ons niet van belang zijn?

En nu ga ik er volledig over - doordenkertje: :lol: :lol: :lol:
Nè sie.
Als dit erover is "moderator" moogt ge dit laatste er van mijn part uitknippen :D voila, is ook gebeurd :) :)

Bakkerke

Bericht door Bakkerke » 09 nov 2012, 05:32

eigenlijk ist mij vooral al opgevallen dat mannen met veel power in de benen toch echt wel voordeel hebben met een 29'er.
Denk dat mensen met minder kracht in de benen zullen baat hebben met een 26'er of dien 27,5'er moja tss 27,5 en 29ist ter niet veel verschil e en omgekeerd tov nen 26 ook niet als 27,5'er dus mijne logica (zeker niet te volgen) zou zijn dan neem ik een 26'er en een 29'er en ek vanalles de voordelen en die tussenmaat is dan voor de twijfelaars. Moja mijne logica is dan ook nie wetenschappelijk onderbouwd ofazo; en van geometrische statistieken en lijnen ek al zeker geen kaas gegeten.
Meetal kijk ik na ne vilo en zeg k'ga ne ki dien koopn en dan moe kik doa een ende mee rijden en na 6maanden ofzo benk die vilo gewoon en dan rij kik doa een 10tal jaar mee.
Simpel e T'leven als bakkerke :shock: :o :ugeek: :ugeek: :ugeek: :) :D :D

turfke

Bericht door turfke » 09 nov 2012, 08:36

@ Bakkerken: gie moe wa minder drank in je deeg doen, ge komt do droenke van en je logisch redeneervermogen gaat daarvan achteruit :shock: :shock:
@ Moderator: merci hé ;)

Bakkerke

Bericht door Bakkerke » 09 nov 2012, 09:09

turfke schreef:@ Bakkerken: gie moe wa minder drank in je deeg doen, ge komt do droenke van en je logisch redeneervermogen gaat daarvan achteruit :shock: :shock:
@ Moderator: merci hé ;)
en oe erg dat ook is zelfs uchter denk ik zo Turfke

Fujilady

Bericht door Fujilady » 09 nov 2012, 17:54

Als dit erover is "moderator" moogt ge dit laatste er van mijn part uitknippen :D voila, is ook gebeurd :) :)[/quote]

Oei Turfke nu ben ik wel benieuwd wat je geschreven hebt :lol: :lol: :lol: Stuur je het mij eens privé deure ;) :lol: :lol:
Kunnen we anders geen apart blogje maken van alle gesensureerde talk, voor diegene die dit net graag lezen? :lol: :lol:
Carpe diem!

Plaats reactie