remblokjes

technische aspecten van het MTB'en
KUBA
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 jan 2012, 18:42

Re: remblokjes

Bericht door KUBA » 28 dec 2012, 23:00

Dieter schreef:Gesinterde ook voor lange afdalingen goed dacht ik ?

idd , zoals vermeld houden gesinterde minder warmte vast en dit samen met de samenstelling(densiteit van beleg is lager en materie waaruit deze bestaat anders) van de blok zelf maakt dat ze tegen heel wat hogere temperaturen kunnen voor ze verglazen. In principe beginnen ze zelfs pas beter te remmen als ze "warmgereden zijn" (messinglegering in de blok word zachter bij warmte waardoor betere remkracht)
Verglazen = door extreme hitte "verbrand" het oppervlak van de remschoen waardoor deze keihard word en dus zo goed als geen wrijvingscoëficient meer heeft tegenover de remschijf. (lees t'spel is nor de wip)

Hoe harder de materie waaruit de remblokken bestaan hoe meer ze "warmgereden" moeten worden om de ideale stopkracht te bekomen.
Vb. De vermeldde kevlar is het hardst , word veel gebruikt in de racerij echter dan is het meestal de remschijf zelf die hieruit bestaat en ook daar zal men met dit type remmen nooit een wedstrijd aanvangen voordat de remmen bloedheet staan.(dus bij de grysperre zijn we daar niks mee want on uw remmen warm staan is't omda ge ze te vele gebruikt en dus ingaat tegen regel 3 in het grysperre handboek , u zult uw remmen enkel beroeren in uiterste nood :lol: :lol: :lol: :lol: )

;)

Plaats reactie